The 1st July of 2008

Tup, tap, tup, tap..

Sudah bermula July, maka sudah tamatlah Junior Residency Exam 1, berakhirlah tahun ketiga perubatan maka terbukalah tirai percutian sebulan untuk aku bercuti~~yeay!!

Entah kenapa terfikir-fikir kenangan aku, Dr. Haniffa dan Mr.Teo bersama patient Acute MI tempoh hari. Mungkin petanda untuk aku tadah lebih tangan agar mereka lupakan kisah tempoh hari. Aku pun mahu lupakannya!! DELETE.

Kini, aku di rumah bersama famili di Bandar Baru Bangi, Bandar Ilmu. Ahad, kepulangan parents dari tanah suci. Ayah menghadiri conference di Madinah yang dihadiri oleh our former Vice-Prime Minister, DSAI. Ibu, meneman sambil beribadah di tanah suci. Well, not bad, banyak juga buah tangan yang dibawa.

Menurut ayah, Dato’ Seri Anwar and Malaysians memang dihormati dan menjadi contoh di kalangan members of the conference. This is his second conference in Medina and yet he hopes, he still cud go again next year!! Nak ikott!! (alahai,ade cuti ke??)

Cerita-cerita hot terkini di tanah air!! Memang sentiasa panas dengan politik, DSAI dan jejaka Saiful Bahari Azlan. Sungguh kurang enak untuk diceritakan. Kekotoran yang mengaibkan. Baca sana sini, cerita itu ini. Sakit hati dengan utusan meloya dan berita-berita hairan. Macam mana nak bagi hati sihat balik? Carilah yang alternatif, buka minda untuk lebih kritis. Di samping menilai syari’atullah dan sunnatullah dengan baik, saya perlu untuk membaca dan belajar. Saya masih belajar untuk itu. Belajar untuk tahu, minat dan beritahu.

Indeks Komposit Kuala Lumpur (IKKL) jatuh sedikit 3.97 mata kepada 1,186.57 mata.Dijangkakan akan lebih jatuh di bawah seribu mata. Aku pun bukanlah faham sangat pasal saham-saham ini. Entah kenapa tiba-tiba rasa berminat untuk lebih tahu sekarang. Harga barang yang semakin naik dan politik yang kurang stabil mungkin mula menimbulkan sikap ingin tahu.

Entah apa yang dimerapukan. Sekadar tulis-tulis untuk mengosongkan fikiran.

Aha, cuti yang sudah hari ke-Empat. Bermulalah era sosial aku bersama kawan-kawan emak. Suri-suri rumah tangga yang berusrah dengan gaya datin pencen. Alahai, kelakar jugakla melihat orang-orang veteran ini. Tadi baru pulang dari Chelos Restaurant, majlis makan-makan datin pencen. Emak aku sekadar memenuhi jemputan dan aku sekadar meramaikan majlis.

Team usrah emak punya kekuatan tersendiri. Kalau kenduri kahwin memang mudah, ahli usrah mereka inilah yang menjadi komiti tetap mana-mana kenduri di kalangan ahli usrah. Mungkin wang bukan faktor besar untuk mereka beraktiviti tetapi mereka perlu ada kekuatan untuk membina usrah di dalam usrah mereka sendiri. Kekuatan untuk berusrah dan berdakwah dalam keluarga sendiri perlu ditekankan.

Ada perkara yang merimaskan apabila bergaul dengan aunty2 ini. Apa lagi modal mereka, nikah kahwin, anak beranakdan bila tahu kita ini pelajar perubatan, ada yang menguji kemahiran aku mengubat!

Tak apa, di sinilah kemahiran PR bermula. Belajar untuk mengenali masyarakat dan saling mendidikdi antara satu sama lain.

Ok, mahu habiskan coret-coret ini. Sekadar coretan biasa dengan pengalaman yang luar biasa.

Ini pantun DSAI bagi:

Anggerek disuntik si gadis manja,
Disemat kebaya hati ternoda,
Adat berpencak pendekar muda,
Tercalar badan syarat perwira!

Pergh, memang macam panglima. Semoga Allah memudahkan urusan perwira di tanah air kita!

1 Comment (+add yours?)

  1. msyafiqidris
    Jul 05, 2008 @ 03:02:43

    ‘Ala kulli hal, gunakanlah masa cuti dengan sebaiknya.

    Reply

Leave a Reply

