Macam-macam dalam satu minggu

Kisahku bermula Rabu, 30 April 2008.

Rabu, 30 April 2008

Seawal 3pm, mak, ayah, dan 3 adikku, Huda, Maisarah dan Nadhirah datang ke Penang!!

Tapi, aku terpaksa membiarkan mereka ke rumahku yang tidak berpenghuni sebab kami masih ada kelas Fracture dengan Mr.Aliff Carr.

Ketika aku menunggu familyku ke PMC menjemput kunci rumah, sempat aku berbual dengan pak guard di PMC. Dia tanya, adik tunggu sapa? Aku cakapla tunggu ayah. Dia tanya lagi, adik pakai kereta apa? Aku cakap, aku tumpang kereta Viva kawan aku ke sekolah hari-hari. Kemudian, dia tanya lagi, apa plat no kereta adik? Aku jawab, uncle tahu ke kereta saya yang mana satu kalau saya cakap. Aku tersenyum. Dia kata, hari-hari saya duduk sini tengok kereta keluar masuk, saya ingat berapa banyak jenis kereta dan no. kereta warga PMC ini. Hoho. Aku tersenyum. Sambil-sambil borak, dia komen setiap kereta yang keluar masuk. Siap boleh tahu sape orang dalam kereta tu. Dia ni pelawat ke, pelajar ke, pensyarah ke, pekerja ke…

Dalam hati, aku tabik. Bagus pakcik, inilah seorang pak guard yang baik. Mengenali tuan-tuannya, peramah, dan tegas.

Habis kelas, aku pulang ke rumah. Best gile. Sebab ade orang di rumah menyambut kepulangan. Sudah lama tak ade perasaan begini. Hampir 7 tahun. Balik kelas, mak tak sambut. huhu.

Malamnya kami patut pulang ke kampung di Jitra. Tapi, ayah aku penat sebab baru balik meeting dari Kulim pukul 9.30pm. Satu family tidur di rumahku. Paginya, mak minta pulang ke Bangi terus, takut tak sempat pulang ke kampung dalam masa satu hari. Esoknya, Jumaat, 2 Mei 2008, ayah aku perlu mendaftar untuk hari pertamanya di UNITEN sebagai pensyarah. Prof. Ibrahim Ahmad. Congratulation to my dad!! Sebelum pulang ke Bangi, aku bawa family breakfast di gerai mamak Rawther (belakang General Hospital Penang). Roti canai banjir dan teh tarik menjadi menu pilihan keluarga.

8.30am, Bertolak ke destinasi. Dengan kelajuan 130km/h, Toyota Altis WRE 6446, mesin pengesan speed track dan smart tag. Perjalanan dari Penang ke Bandar Baru Bangi hanya 3jam tanpa henti. 11.30am, kami tiba di Restoran Asam Pedas, Bandar Baru Bangi untuk beli lauk lunch dan pulang.

Sepanjang percutian (1 Mei-4 Mei 2008), 2 Mei buat cuti sendiri, hehe. Aku puas berada di rumah tanpa belajar. Hehe.

Isnin, 5 Mei 2008

Rotation Surgery di Penang General Hospital untuk Orthopedic subject bermula.

Aku kira sepanjang seminggu berorthopedic, aku jatuh hati pada orthophedic. Rata-rata doktor baik Mr. Aliff Carr dan Mr. Loke dan anak-anak buahnya terumatama Dr. Tan sangat berdedikasi, pengajar yang baik ditambah dengan unsur lawak yang ‘tak bole blah’.

” Look the patient as a whole, not as a hole,” sampuk Dr. Tan dengan gayanya tersendiri.

Aku pasti akan ke klinik orthopedic lagi, masih banyak yang aku perlu belajar. Dan untuk pertama kali, aku dapat masuk ke Operation Theathre dan berpakaian OT. Baru aku tahu betapa sukarnya nak menjadi muslimah. Yang pasti, aku perlu melakukan sesuatu untuk mengekalkan prinsip Islamku.

Selasa, 6 Mei-8 Mei 2008

Hangat. Di PMC pada tarikh di atas telah berlakunya PMCSA election. Selasa, ada presidential debate. 2 candidates telah tunjuk bakat untuk menjadi the next president of PMCSA. Rakamannya, klik sini.

Khamis, ada AGM. Agak kecewa, tidak ramai yang dapat hadir. Adalah 80 orang daripada 367 student PMC.

Aduhai PMC students.

Jumaat. Keputusan election keluar. Again,

The number of students who voted online is less than 50 % of the current total PMC student population of 367.”

Aduhai PMC students.

The result: President PMCSA 2008/09: Izwan (106) won majority to Thanesh (87)

V.President: Yong Shin Shen (88) won majority to Jasmine (77)

Treasurer: Maryam (83) won majority to Hajar (61)

Secretary: Farhana Hamzah won uncontested

Sports Manager: Danial won uncontested

Facilities Manager: Abadi Suffat won uncontested

Still vacant is events manager, academic officer (surgery and medicine)

Congatulations guys, hope you can be a good leader as a team and please do something to wake up the PMC students!! All the best. My best hope, wish and du’a for you guys.

Sabtu, 9 Mei 2008

Terima kasih aku ucapkan kepada:

Makcik Som, Tuk(mak mak cik Som) dan bibik-bibiknya.

Adilah, Maryam, Sakina, Fadhilah, Farhana, Hajar, Hannah, Mazalin, Syaza dan Roshaida atas penglibatan kalian untuk percutian ke Kg. Junjung yang meriah.

Aku kira, halaqah kali ini adalah halaqah yang berjaya. Thumbs up to all!

Apa yang aku dapat kali ini adalah:

1) Pengalaman manis pulang ke kampung menikmati suasana dan masakan kampung yang banyak dan sedap. Rasa macam ‘robot makan’. Makan makan makan. tak pe, at least, dapat makan bubur durian, durin, mee goreng, nasi goreng, karipap, cucur badak dalam breakfast.

2) Pengisian kuliah subuh oleh Fadhilah dan Adilah. Mengenai kepentingan wanita untuk keluar berdakwah, pembersihan hati untuk menjadi da’ie yang baik, usaha dan cita-cita yang berterusan dan istiqamah, tidak mudah berputus asa dalam berdakwah dan blissful marriange. Perbincangan yang menarik.

Thanks a lot to all.

Uhibbukum fillah wa ukhuwwah fillah abadan abada, insya’Allah.

3 Comments (+add yours?)

  1. ROSHAIDA
    May 12, 2008 @ 06:00:40

    salam..nunee..congrats atas blog baru ni.kire baru la kan…smoga istiqomah..kembangkan lg potensi banafsha ni..mane tahu nti blh kalahkan saifulislam.com.hehe..

    banafsha tu ape??

    Reply

  2. banafsha
    May 12, 2008 @ 12:31:55

    wsalam.alhamdulillah, baru aje berjinak-jinak. Banafsha is a flower.I just wonder how do find this blog. You are the third people to know. Anyway, ahlan wasahlan. More ideas n comments are welcome.
    -Budak baru belajar-:)

    Reply

  3. nazirah
    Jun 21, 2008 @ 03:12:55

    salam.. kak nunee!! smp ati tak gtau sy blog akak nih.. hihi.. mantap gile drive leh smp bangi from penang within 3 hours! rekod betol tuh.. teruskn menulis akak.. i’ll be following up..cewah.. =)
    take care

    Reply

Leave a Reply

